Billy och Helena visste inte riktigt vad de ville göra med sina liv. De hade båda två nått någon slags vägs ände. En ände där de båda hade olika jobb de inte riktigt trivdes med. Där de jobbade och jobbade och aldrig riktigt blev färdiga med något. De trivdes inte riktigt. Ni vet, vardagen hamrade på och så såg det ut – år efter år.
En dag bestämde de sig bara. Det var en dag som vilken som helst till en början men den tog en vändning som skulle förändra deras liv. Över middagen på kvällen ställde de sig frågan: Vad ska vi göra? Svaret blev, väldigt oväntat, att de skulle starta ett städföretag.
Det kan tyckas vara ett lite grunt beslut. Men man ska komma ihåg att det var brist på städföretag i staden där de bodde. Saken var den att befolkningen var åldrande. Många skulle de vara som behövde hjälp framöver för att kunna klara vardagen hemma. Städföretag kan hjälpa många människor. Samtidigt kan det vara en lönsam affär.
Dessutom hade Helena läst i en tidning att det blev mer och mer vanligt att anlita städföretag för regelbundna tjänster. Sådana tjänster som går ut på att personal skickas ut ungefär en gång i veckan eller varannan vecka. Barnfamiljer, äldre människor eller singelhushåll. I en samtid av ökad stress kan ett städföretag göra underverk för personer av olika livssituationer. De kan frigöra tid. Detta var en stark motivator till varför de valde att starta företaget.
Sedan tog det ett litet tag. Det gjorde det verkligen. Ingen av Helena och Billy hade rattat ett företag förut – varken städföretag eller annan verksamhet. Det är mycket som ska till, skulle det visa sig. De tog kontakt med vänner och bekanta som besatt både kunskap och erfarenhet av området. Det visade sig att Billy hade en gammal gymnasiekompis som startat städföretag, dock inte i samma stad, vilket ju var för väl. Hon berättade om hur hon hade gått tillväga när hon startade igång verksamheten. Vilka hinder de kunde se upp för och hur de skulle göra för att få det mest effektivt.
Anlitandet av en firma som kan sköta mycket av ekonomin på städföretaget var hennes bästa tips, sa hon. Det var därför något de såg till att göra. Det skulle visa sig att tipset var väldigt bra för detta fick verkligen fart på grejerna. Ungefär 4 månader efter att tanken om städföretag först slagit dem slog de upp portarna till verksamheten. Bara några dagar senare genomfördes det första arbetet hos kund i egenskap av städföretag.
Fina tider väntade, det kände paret på sig.